بالاترین نمره در آزمون آیلتس چند است؟

1399/11/19 4016

در پاسخ به این سئوال که بالاترین نمره‌ی آیلتس چند است، باید بگوییم که این نمره 9 است. اما اینکه منظور از نمره 9 در آزمون آیلتس چیست و چگونه می توان آن را کسب کرد، موضوعی است که تا پایان این نوشتار با آن بیشتر آشنا می‌شوید.

 

قبل از هر چیز منظور از آیلتس (IELTS) یک آزمون زبان انگلیسی است که از ابتدای واژگان انگلیسی International English Language Testing System گرفته شده و معنای آن سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی است.

 

آیلتس یک آزمون بریتانیایی در دو بخش آکادمیک و عمومی است که در مقابل با تافل قرار دارد که یک آزمون آمریکایی محسوب می شود.

 

همانطور که در ابتدا بیان شد، بالاترین نمره آیلتس 9 و پایین ترین آن صفر است. هر چند که نمره قبولی در آیلتس وجود ندارد، اما به طور کلی نمره سطح 5 به معنای تسلط متوسط یک فرد به زبان انگلیسی و نمره 6 به بالا تسلط نسبتاً خوب یک فرد به زبان انگلیسی را نشان می‌دهد.

 

در واقع گرفتن نمره 9 در زبان آیلتس نشان می‌دهد که فرد از نظر زبانی دارای مهارت کاملاً کاربردی است و زبان انگلیسی را به صورت دقیق، صحیح، روان و همراه با فهم کامل مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

نمرات 7 و 8 نیز نشان می‌دهد اگرچه ممکن است برخی اشتباهات جزئی وجود داشته باشد، اما فرد در اغلب شرایط پیچیده می‌تواند از فهم موضوعات مختلف بر بیاید.

 

بخش‌های مختلف آیلتس کدامند؟

 

آزمون آیلتس دارای چهار بخش شامل شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتاری (Writing)، و گفتاری (Speaking) است.

 

 

در بخش شنیداری هر متقاضی حدود 40 دقیقه وقت دارد تا به چهل سئوال در چهار بخش پاسخ دهد. مفاد امتحانی که به صورت صوتی پخش می‌شوند تنها یکبار به متقاضی ارائه می‌شود و متقاضی می‌تواند قبل از پخش صوت سئوالات را مرور نماید. پس از پخش صوت، متقاضی 10 دقیقه فرصت دارد تا جواب‌ها را نهایی کند. در این بخش، متقاضی پس از پایان هر بخش این فرصت را دارد تا جواب‌های خود را مرور کند.

 

از نظر محتوایی نیز دو بخش او شامل موضوعات اجتماعی هستند که مکالمه بین دو یا چند نفر صورت می‌گیرد. دو بخش دیگر نیز موضوعاتی آکادمیک هستند که عمدتا یک مکالمه چهار نفره و یک کنفرانس محتوای این دو بخش را تشکیل می‌دهند.

 

در بخش خواندن (آیلتس جنرال) نیز باید به 40 سئوال در 60 دقیقه پاسخ داده شود. متونی که در بخش خواندن استفاده می‌شود، حدود دو هزار تا دو هزار و 700 کلمه است.

 

سه متنی که در این بخش استفاده می‌شوند به طور عمده شامل امور روزمره اجتماعی، جزوات آموزشی و یک متن بلند با موضوعی عمومی است.

 

در بخش خواندن یا reading آیلتس آکادمیک هم از نظر زمان و تعداد سئوالات مشابه بخش خواندن آیلتس عمومی است، با این تفاوت که متون جنبه علمی دارند و دستکم یکی از سه متن نوشتاری استدلالی است.

 

در بخش نوشتاری نیز متقاضیان 40 دقیقه وقت دارند تا برای دو موضوع مطلب بنویسند. این بخش نیز برای کسانی که در آیلتس عمومی و یا آکادمیک شرکت می‌کنند، با هم تفاوت دارد.

 

در آزمون آیلتس عمومی در موضوع اول که به آن Task 1 نیز گفته می‌شود، باید نامه ای 150 کلمه به شخصی فرضی بنویسید و در آن مسئله یا مشکلی را مطرح نمایید. موضوع دوم نیز که باید حداقل 250 کلمه باشد به بیان دیدگاه موافق یا مخالف شما نسبت به یک موضوع می‌پردازد.

 

در بخش آکادمیک شما باید در مورد یک جدول یا نمودار در 150 کلمه توضیح دهید. نوشتار دوم بخش آکادمیک هم به بیان دیدگاه موافق و مخالف نسبت به یک موضوع است که عنوان آن داده می‌شود.

 

بخش گفتاری که 11 تا 14 دقیقه به طول می‌انجامد شامل سه بخش تحت عناوین سئوالات عمومی و شخصی، صحبت کردن به مدت 2 دقیقه در موضوعی که به متقاضی داده می ‌ود و بخش سوم نیز 4 تا 5 دقیقه صحبت در مورد موضوعی است که در بخش دوم به آن پرداخته‌اید.

 

نمره آیلتس در کشورهای مختلف چگونه است؟

 

 

بر اساس آمار مرتبط با سال 2014 میلادی 20 کشوری که بالاترین نمره کلی (Overall Band Score) آیلتس آکادمیک را به خود اختصاص داده اند عبارتند از: آلمان، انگلستان، مالزی، فیلیپین، فرانسه، یونان، اسپانیا، ایتالیا، روسیه، برزیل، مکزیک، اوکراین، کلمبیا، هنگ کنگ، اندونزی، نیجریه، سریلانکا، مصر، ایران، و تایوان.

 

آنگونه که این آمار نشان می‌دهد آلمانی‌ها با نمره کلی 7.3 در صدر کشورهایی قرار دارند که نمره بالاتری را کسب کرده اند، پس از آن نیز انگلستان با نمره 7.1 و مالزی با نمره 6.8 در رتبه دوم و سوم قرار دارند. ایران نیز با کسب نمره کلی 6.2 در رتبه 19 این فهرست قرار دارد.

 

لازم به ذکر است که سیستم نمره دهی آیلتس به صورت نمرات 5، 6، و یا 7 و همچنین 5.5، 6.5، و یا 7.5 است.

 

برای مثال، اگر فردی در بخش شنیداری (Listening) نمره 6.5، در بخش خواندن (Reading) نمره 6.5، در بخش نوشتاری (Writing) نمره 5 و در بخش مکالمه (Speaking) نمره 7 را کسب کند، نمره کلی او حاصل جمع چهار مهارت تقسیم بر تعداد مهارت‌ها است. یعنی در این مورد نمره کلی فرد 6.25 است که بر اساس محاسبه آیلتس 6.5 محسوب می‌شود.

 

چگونه خود را برای آزمون آیلتس آماده کنیم؟

 

برای آماده کردن خود به منظور شرکت در آزمون آیلتس بهترین توصیه این است که از خدمات مراکز آموزش تخصصی آزمون آیلتس استفاده کنید.

 

آزمون آیلتس ترکیبی از دانش زبان انگلیسی و مهارت‌های مخصوص این آزمون است، که با بهره گیری از خدمات آموزش تخصصی می‌توان مسیر درستی را به منظور نشان دادن مهارت‌های خود برگزینید.

 

اساتید با تجربه‌ای که در این مراکز مشغول تدریس هستند، به دلیل آشنایی با ساختار آزمون آیلتس می‌توانند تکنیک های مورد نیاز جهت کسب نمرات مورد نظر متقاضیان را به آنها انتقال دهند و نحوه پاسخگویی به بخش‌های مختلف آزمون را تشریح کنند.

 

علاوه بر استفاده از خدمات تخصصی مراکز آموزشی همچنین می‌توان با استفاده از کتاب‌های آیلتس که جدیدترین آنها نیز در بازار وجود دارد، با ساختار این آموزش بیشتر آشنا شد.

 

در این قبیل کتاب‌ها، آزمون‌های سال‌های پیش دسته‌بندی شده و متقاضیان می‌توانند با رعایت زمان استاندارد به تمرین بپردازند یا  در دوره های آموزشی آیلتس شرکت کنند تا از آمادگی خود به منظور شرکت در این آزمون اطمینان حاصل نمایند.

  • هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است