چگونه برای یادگیری Vocabulary آیلتس برنامه ریزی کنیم؟

چگونه برای یادگیری Vocabulary آیلتس برنامه ریزی کنیم؟

بین تمام مهارت هایی که برای آزمون آیلتس ، خود را باید آماده کنید، شاید vocabulary یکی از مهم ترین مهارت های آزمون آیلتس باشد. آمادگی برای آزمون آیلتس و مطالعه vocaublary برای این آزمون ممکن است خیلی سخت به نظر بیاید و فکر کنید شما باید چند سال وقت بگذارید تا لغات زبان انگلیسی خود را به حدی برسانید تا نمره ۷ را در آزمون آیلتس دریافت کنید. ولی در این مقاله سعی شده نکات و تکنیک هایی که برای یادگیری Vocabualry آزمون آیلتس لازم است را با شما مطرح کنیم. 
توجه داشته باشیدکه Vocabualry، ۲۵٪ از نمره رایتینگ و اسپیکینگ شما را تشکیل می دهد. وهمچنین این  مهارت Vocabulary در بخش های Listening و Reading آزمون آیلتس نیز سنجیده می شود.البته سنجش دانش لغات شما در آزمون ایلتس به گونه ای نخواهد بود که در دبیرستان یا دانشگاه انجام می شده، بلکه این کار با استفاده از Paraphrasing بیشتر انجام خواهد شد. 

برای مثال در سوال آزمون آیلتس از یک سری کلمات استفاده خواهد شد و در خود متن یا آدیویی که می شنوید از کلمات هم خانواده آنها، تا به این ترتیب مهارت Paraphrasing شما نیز سنجیده شود. در دوره رایتینگ و Reading ازمون آیلتس به طور مفصل در مورد این مهارت صحبت کرده ایم. 

برای بیشتر روشن شدن این موضوع به مثال زیر توجه نمایید: 

این مثال نشان می دهدکه چقدر کلمات هم خانواده و تکنیک Paraphrasing در همه بخش های آزمون آیلتس استفاده می شود. به طور خلاصه اگر شما بر دانش Vocabualry خود سرمایه گذاری نکنید، بدون شک بخش های مختلف آزمون برای شما سخت خواهد شد. 
حالا که در مورد اهمیت دانش لغت در آزمون آیلتس صحبت کردیم، باید در مورد روش نادرست یادگیری Vocabualary آزمون آیلتس صحبت کنم. 
-    حفظ کردن لیست های بلند بالای لغات بدون در نظر گرفتن کاربرد آنها در موقعیت به خصوص 
-    یادگرفتن معنی کلمات زبان انگلیسی بدون در نظر گرفتن Context آنها 

شاید بپرسید اشکال این روش ها دقیقا چیست؟ 

وقتی شما فقط کلمات را از یک لیست بلند بالا یاد می گیرید، کاربرد آنها را در موقعیت ها (Context) یاد نمی گیرید و در نتیجه از این کلمات و واژگان جدید به درستی در جملات خود استفاده نخواهید کرد. 
اگر می خواهید یادگیری واژگان زبان انگلیسی موفقی داشته باشید، باید برای موضوعات مختلف لیست های واژگان تهیه کنید و کلمات جدید را در جمله و با در نظر گرفتن Parts of speach آنها یاد بگیرید.
برای مثال ما دردوره یادگیری Vocabualry آزمون آیلتس موضوعات مختلفی را که در آزمون آیلتس زیاد دیده می شوند را در نظر گرفته و برای هر کدام از آنها لیست های کاربردی واژگان آیلتس تهیه کرده ایم. برای نمونه ،لیست کلمات برای صحبت در مورد محیط زیست را بعد از شرکت در آن دوره در اختیار شما قرار می گیرد. کلمات به همراه نمونه جمله و معنی فارسی و نقش کلمه در جمله  (verb, adjective , …) برای شما توضیح داده شده است. 
موضوع به موضوع واژگان آیلتس را یاد بگیرید چون اگر فقط کلمات زیادی راحفظ کنید، اطمینان داشته باشید در آزمون آیلتس احتمال خطای شما بالا خواهد بود و ممتحن متوجه می شود که آنها را حفظ کرده اید و کاربرد آنها را به خوبی بلد نیست اید.

تکنیک های یادگیری Vocbualry برای آزمون آیلتس 

-    سعی کنید کتاب، مجله،ویا پادکستی به زبان انگلیسی پیدا کنید که موضوع آن برای شما جذاب است. هر روز آن را مطالعه کنید یا به آن پادکست گوش دهید.به این ترتیب خودتان را عادت می دهید که چگونه کلمات جدید را یاد بگیرید. 
-    - برای Vocabulary خود یک دفترچه یادداشت در نظر بگیرید. هر وقت یک کلمه جدیدی را دیده اید، که برای شما جالب بود آن را یادداشت کنید. اطلاعاتی که برای هر کلمه جدید باید در این دفتر بنویسید بهتر است شامل :معنی، کاربرد آن در جمله و نقش آن در جمله((Part of speech  باشد. حتی می توانید کلمات هم خانواده یا کلمات متضاد را هم در نظر بگیرید اگر فکر می کنید کاربرد خوبی می تواند داشته باشند. 


مثال : کلمه Steep را در نظر بگیرید: 
Meaning : Flight of stairs or angle of slope , costly  سراشیب، گران، شیب تند
Steep- synonyms: sharp, abrupt 
Antonym: Gentle 
Example: The prices my be steep in this season. 
-    فقط هنگامی که دارید این دفترچه را پر می کنید، توجه کنید که در یادگیری لغات آیلتس زیاده روی نکنید. منظورم این است که کلمه ای را می بینید را یادداشت نکنید، بلکه کلمه های کاربردی که ممکن است به درد رایتینگ و اسپیکینگ شما بخورند را یادداشت کنید. 
-    سعی کنید از منابع آنلاینی که در پایین ذکر شده، مطلب بخوانید، آزمون آیلتس از موضوعات مشابه آنها زیاد استفاده می کند. 

 

در انتها باید بگویم که واژگان آیلتس را فقط حفظ نکنید بلکه سعی کنید، کاربرد آنها را با توجه به موضوعات مختلف یاد بگیرید. ما در دوره واژگان آزمون آیلتس، کلمات پرکابرد آزمون آیلتس به صورت موضوع به موضوع دسته بندی کرده ایم به طوری که شما هر روز کلمات انگلیسی که واقعا می توانید در اسپیگینگ ویا رایتینگ آیلتس استفاده کنید، یاد بگیرید.همچنین ویدیو و آدیوهایی با توجه به خود آن موضوع روزانه در اختیار شما قرار می گیرد تا تسلط بیشتری به آن موضوع پیدا کنید.  و در انتهای دوره اطمینان بیشتری به دانش واژگانی خود خواهید داشت.   


منابع آنلاین برای یادگیری واژگان آکادمیک 
سعی کنید مطالب مختلفی را قبل از آزمون آیلتس بخوانید، تا به این ترتیب خودتان را عادت می دهید که اگر در متن یا آیدیویی کلمه ای برای شما نا آشنا است باز می توانید کل مطالب را به خوبی متوجه شوید.

سعی کنید هر روز بخوانید و واژگان جدیدی که یاد می گیرید را موضوع به موضوع انتخاب کنید و در یک دفترچه مخصوص Vocabulary یادداشت برداری کنید. 
National Geographic
New Scientist 
History Today 
Wired